Zpět

Co s ní?

13.09.2018

Vlastimil Brázdil (6)

Jedno z velkých témat Kroměříže je naše nešťastná malá lávka, která brzy “oslaví” roční výročí od uzavření.
Řešení se již rýsuje, studie ze stavební fakulty VUT v Brně by měla být hotová do konce září a předběžně je doporučována oprava.
Kandidáti Volby pro Kroměříž však zaujímají jiný postoj.

Shodli jsme se, že chceme nikoli opravenou lávku, ale nový most. Proč? Předně mělo být o zbourání lávky rozhodnuto již před rokem, a ne na základě odborného posuzování, ale politickým rozhodnutím. Místo houpající se lávky vybudovat solidní most.

Pomůžeme-li si příměrem odjinud, pak v situaci, kdy automobilka zjistí, že má ve voze vadnou technologii, v jeden okamžik realizuje hned tři opatření:

1. Začne stahovat vozy s vadou do servisu a začne vadu odstraňovat spolu s uklidněním veřejnosti, že vada není životu nebezpečná.

2. Začne řešit, zda součástku opraví nebo vymění a bude se nažit minimalizovat škody jak u sebe, tak u zákazníků.

3. U nového vozu nařídí vadnou technologii změnit.


Ani jedno z těchto rozhodnutí nedělá inženýr nebo vysoká škola, ale vedení firmy, a dělá je téměř v jeden okamžik. Nerozhoduje se o stavu materiálu, ale o důvěře.
Velmi podobná lávka v Troji už spadla a v Nymburku se bouralo.
Nová lávka podobné délky se dá pořídit za 40 - 60 milionů Kč.

Podtrženo, sečteno:
Studie 1,3 milionu Kč.
Opravu odhadujeme někde mezi 5 - 10 miliony Kč.
Poslední věc, kterou nikdo počítat nechce, jsou tisíce člověko-hodin, které nám všem zavřená lávka ukradla. Přešlo-li po ní 1000 (500 tam a 500 zpět) lidí denně, zajdou si kvůli tomu přesně 1 km a průměrné zdržení 13 minut (dle Google map). Čas jsou peníze. Budeme při zemi a vezmeme jen minimální mzdu a budeme doufat, že bude zavřená jen rok.
1000 lidí x 365 dní x 13 minut (0,261 hodiny) x 73,2/h = 5.788.900 korun.

Oprava tedy i při konzervativních odhadech vyjde na 12 milionů korun a pořád tu bude lávka s pochybnou technologií. Navíc všichni selským rozumem tušíme, že lávka pro pěší v tomto místě nestačí. Má tu být most, minimálně pro pěší, cyklisty a integrovaný záchranný systém, ale nejlépe most plnohodnotný, který Kroměříži chybí. A to je třeba rozhodnout s kuráží a politicky. Je třeba rozhodnout v době konjunktury a ne, až se bude muset opravdu šetřit.
Jsme připraveni podobná rozhodnutí činit, protože: „Máme to tu rádi“.

Jaký je váš názor? Napište nám ho na Facebook!