Zpět

Smart City pro začátečníky

16.09.2018

Vlastimil Brázdil (6)

V oboru domovních i průmyslových automatizací se pohybuji už mnoho let. Firma, pro kterou pracuji, je partner projektu Smart Písek. Jde o jeden z prvních pokusů prosadit v České republice koncept chytrého města.

Smart city je poslední dobou velmi populární, ale není to žádná magie. Zjednodušeně jde o moderní, příjemné, otevřené a přátelské město. Leckde je snaha začít velkolepými a drahými nápady, jako jsou nejprogresivnější způsoby placení za jízdné v MHD a při výběru poplatků, nejmodernějšími druhy pouličního osvětlení a chytrých přenosových a distribučních sítí, masivní nasazení IoT (internetu věcí, kdy po síti komunikují třeba jednotlivé lampy pouličního osvětlení), či sofistikovaných dohledových a kamerových systémů. Tyto systémy jsou drahé a dostupné pouze pro města s vysokými příjmy. Navíc jich většina neslouží přímo občanům, ale spíše městu, potažmo státu a určité aspekty jsou dokonce spíše otravné až represivní, než chytré.

Smart Kroměříž vidím takto:

Začít upřímnou, otevřenou a rychlou komunikací mezi městem a občany. Když dnes jdete na oběd, kouknete na internet, jaká mají meníčka ve všech restauracích ve městě. Stejně rychle jde i hodnotit. Máte plné právo mít podobně podrobné a aktuální informace o všem, co se děje ve městě. A to nejen o úspěších, ale i o problémech.

Využívat potenciál vlastních lidí. Máme spoustu odborníků, moudré občany, mnoho úspěšných podnikatelů. Město, které dokáže své obyvatele zapojit a ocenit je, je rázem mnohem chytřejší, aniž přibude jediný drát. Participativní rozpočet a časem třeba i poukázkový systém můžou o potřebách lidí říct víc, než sebelepší senzory.

Nevymýšlet už vymyšlené, spolupracovat s ostatními městy, krajem, vládou. Vždy se podívat na návratnost a efektivitu, zvláště u dlouhodobějších projektů. Hezký příklad je velmi problematická návratnost a praktičnost podzemních „chytrých“ kontejnerů na odpad. Jedna sada stojí kolem 3 milionů korun, tedy skoro čtvrtinu městského ročního rozpočtu na likvidaci komunálního odpadu. A Kroměříž není Praha, kde čtvereční metr v centru stojí desetitisíce.

Ani doprava ve městě není zase tak složitá. Když někdy o půl třetí stojím na železničním přejezdu za mostem, nepotřebuji GPS ani umělou inteligenci, abych pochopil, že posunovat v té době vagóny, není zrovna smart.

Co se týče bezpečnosti, mohu nabídnout hned dvě přelomové technologie. První je jízdní kolo. Hlídky městské policie křižující město na kolech mohou směle konkurovat nejsofistikovanějším kamerovým systémům. Druhým je blok a tužka. Mým snem je policista, který jednou zazvoní u mých dveří, představí se, dá mi vizitku s tím, že má na starost právě mou ulici a začne si zapisovat, co mě trápí a jak může pomoct.

Jistě sami najdete spousty dalších nápadů, které nám pomohou mít krásnou, historickou Kroměříž, ale s infrastrukturou 21. století. Budu rád, když se o ně podělíte v diskuzi.

Jaký je váš názor? Napište nám ho na Facebook!